سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به یقین بدانید که خدا بنده‏اش را هر چند چاره‏اندیشى‏اش نیرومند بود و جستجویش به نهایت و قوى در ترفند بیش از آنچه در ذکر حکیم براى او نگاشته مقرر نداشته ، و بنده ناتوان و اندک حیله را منع نفرماید که در پى آنچه او را مقرر است برآید ، و آن که این داند و کار بر وفق آن راند ، از همه مردم آسوده‏تر بود و سود بیشتر برد ، و آن که آن را واگذارد و بدان یقین نیارد دل مشغولى‏اش بسیار است و بیشتر از همه زیانبار ، و بسا نعمت خوار که به نعمت فریب خورد و سرانجام گرفتار گردد ، و بسا مبتلا که خدایش بیازماید تا بدو نعمتى عطا فرماید . پس اى سود خواهنده سپاس افزون کن و شتاب کمتر ، و بیش از آنچه تو را روزى است انتظار مبر [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----55982---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----4-----
پیشگامان فجر

 

نویسنده: بسیج دانش آموزی دبیرستان پاسداران استان قزوین
جمعه 85/9/10 ساعت 2:27 صبح

بسیارى از متکلمان اشاعره و معتزله معتقدند که معجزه مخصوص پیامبران است و کس دیگرى نمى تواند آن را بیاورد ولى دانشمندان شیعه عقیده دارند که امامان معصوم هم مى توانند معجزه                                                       داشته باشند.                                                                                                                       
سید مرتضى مى گوید: عقیده اصحاب ما این است که معجزات به دست امامان(ع) هم ظاهر مى شود و گاهى ظهور معجزه به دست آنان لازم مى گردد و نیز ظهور معجزه به دست افراد صالح و بزرگان مؤمنین امکان دارد . مخالفان ما از سایر فرقه ها غیر از اصحاب حدیث عقیده دارند که معجزات تنها به دست پیامبران ظاهر مى شود
. پیش از آنکه این بحث را توضیح بدهیم به این نکته اشاره مى کنیم که در اصطلاح متأخرین از علماى کلام به کارهاى خارق العاده اى که توسط اولیاى خدا و صالحان واقع مى شود، کرامت گفته مى شود نه معجزه ولى در کلام متقدمان از جمله در سخن سید مرتضى به آنها هم معجزه گفته شده است.                                                            
به هر حال عقیده شیعه این است که امامان معصوم نیز مانند پیامبران داراى معجزه بودند و ما تصور مى کنیم که اختلاف شیعه با دیگران در این مورد یک اختلاف مبنایى است و آن مربوط به مفهوم امامت مى شود. از نظر شیعه امامت منصبى چون نبوت و تالى تلو آن است و از جانب خدا تفویض مى شود و بنابراین همانگونه که نبوت احتیاج به اثبات دارد و یکى از راههاى اثبات آن معجزه است، امامت نیز به عنوان یک منصب الهى احتیاج به اثبات دارد و خداوند با اجراى معجزه به دست امام راستگویى او را تأیید مى کند. ولى فرقه هاى دیگر امامت را چنین معنا نمى کنند و آن را تنها نوعى ریاست بر مسلمانان مى دانند نه از جانب خدا بلکه از سوى مردم به آن شخص واگذار مى شود و اگر امامت این باشد، دیگر نیازى به معجزه و اثبات این ادعا وجود ندارد.

 

                                                                                               


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • علاقه ی قلبی نجات دهنده است.
    پیشنهاد برای یاد گیری
    سیرت شهیدان
    ازدواج فرزندان آدم
    ازدواج فرزندان آدم
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •